Op 21 juni heeft de fractie van GroenLinks vragen gesteld over de strategie Groningen Airport Eelde.
"Op 20 april jl. heeft de directie van Groningen Airport Eelde (GAE) de strategie van GAE voor de jaren 2024-2033 aangeboden aan de aandeelhouders. Daarin ook het verzoek om een ondersteunde financiële bijdrage voor de kosten en investeringen voor openbare vliegveiligheid. De provincie Drenthe is aandeelhouder van GAE. Naar aanleiding van deze strategie van Groningen Airport Eelde (GAE) voor de jaren 2024-2033 heeft de fractie van GroenLinks de volgende vragen aan het College van GS:
- Deelt u het standpunt van de fractie van GroenLinks dat GAE zich niet conform Statenstuk 2022-69, Protocol Verbonden Partijen heeft gehouden. Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid GAE hierop aan te spreken. (zie o.a. hoofdstuk D, De informatievoorziening aan PS is wettelijk geregeld in het besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en voor verbonden partijen (..) in de wet gemeenschappelijke regelingen en art. 17 Wgr). "Met verwijzing naar de brief van GAE van 20 april aan de aandeelhouders en het gegeven dat wij als PS hier geen kennis van hebben kunnen nemen (uitsluitend via de media), heeft vraag 1 betrekking op naleving van het protocol, dat vorig jaar op 28 september 2022 door PS is vastgesteld."
- In de Strategie wordt enerzijds gesproken over kostendekkend bij een overheidsbijdrage van 4,5 miljoen. Deelt u ons standpunt dat "Kostendekkend" feitelijk betekent dat de gebruikers alle kosten betalen en niet de aandeelhouders?
- Hoe realistisch is het uitgangspunt om te spreken van 200.000 tot 250.000 passagiers en over de groei van het passagiersverkeer van 350.000 passagiers per jaar in 2033. Hoe verhoudt zich dit tot het volgende: In 2022 vertrokken van GAE 43.991 passagiers en kwamen er 43.214 aan. Dat zijn in totaal 87.205 passagiers. En dat in de periode dat er capaciteitsbeperkingen waren op andere luchthavens. Waar de andere luchthavens zich herstelden tot 75% van het aantal voor corona, bleef dit op GAE steken op 50%? Op welke indicatoren is dit uitgangspunt van GAE gebaseerd? En is hier recentelijk onderzoek naar
- gedaan? Kunt u dit onderzoek met ons delen?
- Het aantal vliegbewegingen in 2022 bestaat uit 10.242 overlandvluchten. Dat zijn voornamelijk vakantievluchten. Dit is ongeveer (18%), de overige vluchten (82%) wordt toegerekend aan de zogenaamde terreinbewegingen. Als je dit vergelijkt met de andere regionale vliegvelden zijn de terreinbewegingen voor Rotterdam 30% en Maastricht 3%. Hoe verhouden de inkomsten van GAE tussen de overlandvluchten en terreinvluchten?
- Via het regionaal overleg luchthaven Eelde (CRO luchthaven Eelde) worden - samen met omwonenden, KFA en de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) - afspraken gemaakt over hinderbeperking. Welke concrete maatregelen zijn er in overleg met de omwonenden genomen of voorgenomen?
- De nabije aanwezigheid van een internationale luchthaven was en is een voorwaarde voor vestiging van bedrijven zoals Google in de Eemshaven, IBM in Groningen of isotopenproducent SFIINE Medical in Veendam. Hoe vaak hebben deze ondernemingen gebruik gemaakt van GAE, afgezet tegen het aantal vliegbewegingen?
- GAE wil in 2030 de duurzaamste luchthaven zijn in Europa op het gebied van waterstof. Waarop is deze stelling gebaseerd? En welke onderzoeken zijn hierbij gebruikt? (Vergelijking met alle luchthavens in
- Europa)
- GAE verwacht dat met de voorliggende strategie de luchthaven na enkele jaren, met een subsidie voor de NEDAB kosten, meer dan kostendekkend zal worden. Waarop is deze verwachting gebaseerd? Welke indicatoren liggen hieraan ten grondslag?
- Groningen Airport Eelde is infrastructuur van Nationale Betekenis en is zowel nationaal als regionaal van grote maatschappelijke waarde. Niet alleen als luchthaven die de regio (inter)nationaal verbindt, maar ook juist als duurzame partner in het faciliteren van orgaantransplantaties, het vestigingsklimaat, de energietransitie, duurzame luchtvaart en educatie. Naast het opvoeren van 4 personen, wordt geen verdere informatie verstrekt. Welk onderzoek ligt hier ten grondslag om deze aannames te rechtvaardigen?
- GAE stelt dat in 2030 45.000 lesvluchten zullen zijn. De afgelopen jaren is het aantal lesvluchten met 300% gestegen tot boven dit aantal. Is GAE voornemen het aantal lesvluchten beperken?
- General Aviation: We verwachten dat de populariteit van de kleine luchtvaart licht blijft groeien, van 11.000 bewegingen in 2023 tot 17.000 in 2033. Ook zal er een lichte groei zijn van de business aviation, deels met grotere private jets. Er lopen gesprekken met een bedrijf met business jets dat zich, naar verwachting in 2023 of 2024, op de luchthaven zal vestigen. Waarop is deze verwachting gebaseerd? Hoeveel overeenkomsten zijn met bedrijven afgesloten voor 2023-2024? En met welke frequentie gaat hier gebruik van worden gemaakt?
- Boven op het passagiersverkeer levert de ontwikkeling van Business Park Bravo een bescheiden maar positieve business case op, zeker omdat er € 6,5 mln. door het rijk in het mobiliteitsfonds is gereserveerd voor de ontsluiting en de verduurzaming van Business Park Bravo. Deze business case maakt geen deel uit van de stukken die wij hebben ontvangen. Kun u dit alsnog met ons delen?
- Een financiële onderbouwing is voor 1 mei toegezegd. Wat is de reden waarom dit niet is nagekomen?
Namens de fractie van GroenLinks
Sam Pormes"