Op 9 oktober heeft de fractie van BBB vragen gesteld over de bereikbaarheid van dorpskernen.
"Op 26-9-2024 werd er door het planbureau voor de leefomgeving (PBL) het rapport "beter bereikbaar?" gepubliceerd over bereikbaarheid in Nederland. De visie vanuit Provincie Drenthe is dat elke inwoner van A naar B moet kunnen reizen. Goede bereikbaarheid per fiets, auto en OV is de schakel tussen wonen, werken, zorg en onderwijs. Lang niet alle inwoners hebben de beschikking over een auto en zijn afhankelijk van het openbaar vervoer. Wij van BBB zijn dan ook van mening dat goed OV noodzakelijk is om de bereikbaarheid en de vitaliteit van onze dorpen op pijl te houden. Wij delen het bovengenoemde standpunt van de provincie, daarom zijn wij dan ook benieuwd naar de bevindingen van GS over het rapport van het PBL en het artikel van RTV Drenthe.
Daarom de volgende vragen:
- Is GS op de hoogte van het rapport van PBL? Zo ja, wat zijn de bevindingen van GS over dit rapport? Gaat GS dit bespreken met het OV-bureau en krijgt PS hier een terugkoppeling over?
Uit het rapport van PBL komt naar voren dat bereikbaarheid van ziekenhuislocaties, onderwijs en supermarkten gedaald is.
- Heeft GS in beeld of dit ook voor Drenthe het geval is? Zo ja, hoe is GS van plan om de bereikbaarheid van deze vitale voorzieningen te vergroten?
In het stuk van RTV Drenthe wordt vermeld dat Drenthe busverbinding dreigt te verliezen door nieuwe snelheidslimieten en drempels. Wij als BBB denken dat dit de zoveelste degradatie is voor het OV en de bereikbaarheid van onze provincie.
- Het OV-bureau dreigt een aantal ritten in de avond te gaan schrappen. Heeft GS in beeld wat de parameter is om lijnen te schrappen i.v.m. de snelheidsremmers?
- Heeft GS in beeld wat de sociale impact is van de voorgestelde wijzigingen? Zo ja, zouden wij deze cijfers kunnen ontvangen?
- Is GS het met ons eens dat juist de avondritten (die geschrapt dreigen te worden) veel impact hebben op de bereikbaarheid van dorpen en de mobiliteit van de inwoners?
In de commissievergadering van 25 september heeft een meerderheid van partijen uitgesproken om te kiezen voor 2 miljoen extra voor het OV-bureau, om het OV in Drenthe te verbeteren en de bereikbaarheid en toegankelijkheid te vergroten.
- Is GS het met ons eens, dat het bijzonder is dat het OV-bureau nu aangeeft wellicht ritten te gaan schrappen, net nadat PS de concept dienstregeling heeft behandeld? Zo nee, waarom niet?
- Is GS het met ons eens dat PS deze wijzigingen ook dient goed te keuren (bijv. in de concept dienstregeling 2026). Zo nee, waarom niet?
- Is het voor gemeenten mogelijk om de verwachte extra uitgaven voor het OV-bureau zelf te bekostigen? Of is een financiële bijdragen enkel mogelijk vanuit de Provincie Drenthe?
- Als het besluit van de snelheidsremmers al is genomen, en er is geen extra geld beschikbaar vanuit de gemeente of provincie. Op basis waarvan worden gesprekken met de dorpsinwoners en de dorpsbelangenverenigingen dan gevoerd?
Namens de fractie van BBB,
Stijn van den Berg"