Op 8 december heeft de fractie van de PVV vragen gesteld over de twee jaarlijkse afsluitingen per 2021 van de N33 voor onderhoud.
"In het Dagblad van het Noorden van 17 november is een artikel verschenen, dat de N33 met ingang van 2021 twee keer per jaar gedurende een weekeinde volledig afgesloten zal zijn voor onderhoud. Tot nu toe werd de N33 zes keer per jaar gedeeltelijk afgesloten voor datzelfde onderhoud. Het artikel suggereert, dat dit een verbetering is en dat GS tevreden is met de gevonden oplossing. De N33 is de verbindingsweg van Drenthe met het industriegebied bij de Eemshaven en via de A7 met Noord-Duitsland. We kunnen toch niet accepteren, dat deze belangrijke doorgangsweg twee keer per jaar gedurende het weekeinde volledig wordt afgesloten? De gevonden oplossing is ongetwijfeld handig en financieel gunstig voor de aannemer, die de weg onderhoudt, maar in een maatschappij waar mobiliteit heel belangrijk is kan een belangrijke weg als de N33 toch niet afgesloten worden, omdat dit de laagste onderhoudskosten oplevert voor de aannemer?
De PVV-fractie heeft daarom de volgende vragen aan GS:
- Is GS tevreden met de bovengenoemde verandering?
- Waarom kan er voor het onderhoud niet gekozen worden voor het beurtelings afsluiten van de linker en rechter weghelft van de rijbaan?
- Betreft dit onderhoud reparaties aan het wegdek en de kunstwerken of het maaien van de bermen?
- Wil GS aandringen op het wijzigen van het onderhoudscontract van de N33, waarbij de weg openblijft en er toch onderhoud plaats vindt?
- Welke middelen kan en wil GS inzetten om de aannemer te bewegen om het onderhoudscontract van de N33 te veranderen zoals onder pt.2 wordt voorgesteld?
Nico Uppelschoten, PVV Drenthe"