Op 27 juni heeft de fractie van de PvdA vragen gesteld over het vervolg van de TopDutch campagne.
"TopDutch wordt weer geactiveerd na twee jaar pandemie. In de afgelopen 2 jaar zijn er nogal wat veranderingen in het economisch landschap waar te nemen: de arbeidsmarkt is vastgelopen; idem voor wat betreft volkshuisvesting: woningnood; milieu- en stikstofproblematiek; toenemende druk op milieu, natuur en omgeving.
De fractie van de PvdA heeft hierover de volgende vragen:
- Draagt TopDutch bij aan antwoorden op genoemde ontwikkelingen? En zo ja, hoe dan.
- Is het nog wel wenselijk om de focus op internationale bedrijven te leggen terwijl er wellicht op de binnenlandse markt ook nog van alles is binnen te halen?
- Op hoeveel mensen (nieuwe arbeiders) richt de campagne zich en waar moeten die wonen?
- Aan wat voor type bedrijven moeten we denken?
- Er wordt gesproken over het werven van structuurversterkende bedrijven. Wat zijn dat precies? En worden eventuele belangstellenden ook langs de lat van ons eigen economisch beleid gelegd, oftewel Slim, Groen en met Impact of zetten we de deur open voor iedereen?
- Na 2 jaar wordt geëvalueerd en bezien of er nog 2 jaar aan vastgeplakt worden. Welke evaluatiecriteria worden hierbij gehanteerd? Zijn die al bekend en kan PS daar kennis van nemen? Oftewel: Waar gaat TopDutch, waar gaat de NOM uiteindelijk op worden afgerekend.
- Is er al bekend welke themacampagnes men in gedachten heeft?
Namens de PvdA fractie Ralph du Long"