De fractie van de PvdA heeft op 30 april vragen gesteld over fietsverkeersveiligheid in Drenthe.
"Recent publiceerde het CBS de ontwikkeling van verkeersdoden (fiets en auto) in de afgelopen jaren. Dit levert voor onze provincie de volgende cijfers op:
2018 2019 2020 2021 2022 2023
fiets 8 7 9 4 12 15
auto 14 13 14 10 18 9
Hoewel de campagne Op weg naar Nul (in 2050) al vele jaren wordt gevoerd, nemen de aantallen verkeersslachtoffers helaas niet of nauwelijks af.
In onze provincie is het gemiddelde in 6 jaar niet omlaag gegaan. In 2023 waren er landelijk voor het vierde jaar meer slachtoffers onder fietsers dan onder automobilisten. En die situae is inmiddels ook in Drenthe aan de hand. En de trend over de laatste 6 jaren laat een sjgend aantal fietsslachtoffers zien.
De PvdA frace vindt dit een zeer zorgelijke ontwikkeling die aandacht en ace verdient. Drenthe is immers een fietsprovincie bij uitstek, en die naam hebben wij hoog te houden, met veiligheid als absolute prioriteit. De PvdA frace hee hierover de volgende vragen aan het College:
- Wat is uw reace op de recente cijfers van het CBS, zoals in bovenstaande tabel weergegeven?
- Ziet het College mogelijkheden tot of denkt het College aan maatregelen om de verkeersveiligheid van fietsers in Drenthe te verbeteren, gezien de zorgwekkende trend van toegenomen dodelijke fietsverkeersslachtoffers?
- Welke rol spelen educae, voorlichng, handhaving en (kwaliteit en veiligheid van) de infrastructuur in het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers in Drenthe, en welke iniaeven worden er genomen om deze aspecten te versterken?
- Binnenkort (15 mei) informeert u PS over het Strategisch Plan Verkeersveiligheid Drenthe 2022-2026 (SPVD). Verwacht u het plan te gaan bijstellen op basis van de jongste gegevens over verkeersslachtoffers? En zo ja, waar denkt u dan aan?
Jan Puper, fractie PvdA