Op 14 februari heeft de fractie van JA21 vragen gesteld over proeven met spoorwegpolitie op het traject Zwolle-Emmen.
Op 28 januari jl. is in de tweede kamer de motie over een pilot op het traject Zwolle-Emmen met een speciale politie-eenheid die zich richt op agressie en zwartrijders in de trein en rondom perrons aangenomen. In deze motie wordt het kabinet verzocht in overleg met Arriva en binnen de huidige politiecapaciteit een pilot uit te werken op het genoemde traject voor de inzet van een speciale politie-eenheid die zich richt op het voorkomen van agressie en zwartrijders in de trein en rondom perrons. De afgelopen jaren hebben wij als JA21 fractie Drenthe meerdere malen aandacht gevraagd voor de veiligheid in en om de treinen op het traject Zwolle-Emmen de zgn. Vechtdallijn. Signalen over agressie tegen treinpersoneel en overige reizigers blijven aan de orde van de dag. Dat geldt ook voor een toename in het aantal zwartrijders. Deze signalen dienen we te onderkennen en te staan voor personeel en treinreizigers op deze spoorlijn. Wij zijn dan ook blij dat een motie hierover is aangenomen en hebben de volgende vragen aan het college:
- Is het College van GS van deze aangenomen motie op de hoogte?
- Ziet het College van GS in deze motie mogelijkheden om het openbaar vervoer en danspecifiek op bedoeld traject veiliger te maken?
- Hoe staat het College van GS tegenover een eventuele (permanente) terugkeer van een speciale spoorwegpolitie-eenheid?
- Op welke wijze kan en wil de provincie Drenthe, wellicht in samenwerking met deprovincie Overijssel, een rol pakken als het gaat om de uitvoering van deze motie en hetondersteunen van de pilot?
- Heeft het College van GS reeds actie ondernomen om een rol te pakken in de uitvoeringvan deze motie en de ondersteuning van de pilot? Zo nee, waarom niet?
- Kan het College van GS een inzicht geven in de huidige stand van zaken rondom deveiligheid in de treinen op het traject Zwolle-Emmen en dit waar mogelijk in cijfersuitdrukken?
- Is het College van GS van mening dat het huidige maatregelenpakket (dus met uitvoering motie) ten behoeve van veiligere treinen tussen Zwolle en Emmen voldoende is om deproblematiek de kop in te drukken of zijn er meer (financiële) middelen nodig hiervoor, enkan op dit standpunt een toelichting worden gegeven?
Namens de fractie van JA21,
H.Omlo"