De afgelopen periode vergaderde het parlement uitsluitend digitaal vanwege de coronacrisis. Nu de besmettingscijfers dalen en de coronamaatregelen versoepeld worden, gaat het Drents parlement weer fysiek vergaderen in het provinciehuis in Assen. Uiteraard worden hierbij de RIVM-richtlijnen in acht genomen.
De eerste fysieke vergadering vindt plaats op woensdag 16 juni. De commissie Omgevingsbeleid vergadert dan vanaf 9.00 uur. Bekijk wat er voor deze vergadering op de agenda staat.
Statenzaal met vaste plaatsen
Om de Statenleden en commissieleden voldoende afstand tot elkaar te laten houden, staan er extra losse tafels in de Statenzaal. Op deze manier kunnen alle 41 Statenleden aanwezig zijn in de zaal en deelnemen aan het debat. De leden hebben een vaste plaats: dit betekent dat zij vanaf hun plaats het woord voeren en niet vanaf de katheder. Ook de interruptiemicrofoons worden in de nieuwe opstelling niet gebruikt. Dit alles om het loopverkeer zoveel mogelijk te beperken. Voor de Statenleden die niet fysiek aanwezig kunnen of willen zijn, wordt de mogelijkheid geboden om digitaal deel te nemen aan de vergadering.
Ruimte is beperkt
Vergaderen op 1,5 meter afstand van elkaar vraagt om meer ruimte. Om de vergaderruimte te vergroten, wordt de schuifwand naar de naastgelegen zaal opengezet. Hiermee worden extra plaatsen gecreëerd, waardoor er ruimte is voor publiek en pers. Deze ruimte is echter zeer beperkt. Het is daarom noodzakelijk dat publiek zich voor de vergadering aanmeldt via statengriffie@drentsparlement.nl. Ook de pers wordt verzocht zich aan te melden. Zoals altijd zijn de vergaderingen openbaar en live te volgen op www.drentsparlement.nl.
'Wisselplek' voor insprekers
Voor wie wil inspreken op een onderwerp dat op de agenda van een commissie staat, is een zogenoemde 'wisselplek' gecreëerd in de Statenzaal. Indien er meerdere insprekers zijn, wordt de plek tussentijds gereinigd. Insprekers worden verzocht zich vroegtijdig aan te melden bij de Statengriffie, maar uiterlijk de maandag vóór de vergadering om 12.00 uur.